Krop & velvære

Din søvn: Får du nok lys - og mørke?

Lys spiller en rolle for både søvn, stress og vægt. Men du skal også have mørke. Her fortæller forfatteren til bogen ”Sov godt hele natten”, Mikael Rasmussen, om det bedste lys og det optimale mørke.

Her får du de bedste tips til det bedste lys og det optimale mørke

 
Det bedste og mest stimulerende dagslys er det såkaldte blå morgenlys.
 
Har du tendens til vinterdepression, fordi du ikke får nok lys, skal du måske overveje at få plads ved vinduet på kontoret. I en undersøgelse fik medarbejdere dér 173 % mere lys end deres kolleger, med det resultat, at de sov 46 minutter mere om natten.
Derfor havde de også mere energi og var mere fysisk aktive.
 
 
LÆS OGSÅ: Derfor betyder søvn alt for din sundhed
 
Ligesom din hjerne har brug for masser af dagslys, har den også brug for masser af mørke. Men ligesom mange af os får for lidt dagslys, får vi faktisk også for lidt mørke. Til gengæld får vi for meget kunstigt lys på de forkerte tidspunkter. F.eks. når vi ligger med iPad’en eller telefonen få centimeter fra ansigtet, inden vi skal sove. Det er dér, hjernen har behov for mørke, for at den kan begynde at danne melatonin, men det blå LED-lys, der kommer fra computere og den slags, sænker produktionen, så din nattesøvn bliver forsinket med 45 minutter, fra du slukker.
 
Vil du forkæle din hjerne med mørke, så køb mørklægningsgardiner. Du kan også få en lampe i soveværelset, der udsender det mere søvnfremmende røde lys i stedet for det hvide fra almindelige lamper eller det blå fra skærme.
 
Kilde: Magasinet Psykologi
 
LÆS OGSÅ: 10 gode råd til at tage kampen mod stress
 
Læs mere om: