influenza
Krop & velvære

Aaatju! - 6 tips mod influenza

Efteråret er højsæson for feber og snotnæser. Men du kan faktisk godt selv gøre en masse for at undgå influenza. Her får du tre gode råd til at undgå influenza – og tre tips til, hvordan du hurtigst bliver rask, hvis du allerede er smittet

Undgå influenza - her får du 6 gode råd

 

Vidste du, at stress er den direkte vej til en uge på langs med løbende næse, ømme muskler og høj feber?
Se her, hvilke andre ting, der har betydning for, om du får influenza.

1. Spis fornuftigt
Selvom det kan være fristende at ty til junkfood, når du er stresset, har kroppen og immunsystemet langt bedre af at få næringsrig mad, der er spækket med vitaminer og mineraler. Bær, frugter og grønsager er guf for dit immunforsvar.

2. Vask dine hænder ofte
Hyppig håndvask er ét af de bedste forsvar mod influenza - husk godt med sæbe og varmt vand. Er du ikke i nærheden af en håndvask, kan du med fordel købe desinficerende engangsservietter på apoteket. Derudover kan det være en god idé at undgå at klø eller pille dig alt for meget i øjne, næse eller mund. Slimhinderne gør det nemt at transportere infektioner videre i systemet.

 

LÆS OGSÅ: Det sker der i din krop, når du har influenza

 

3. Drik rigeligt med vand
Det er vigtigt at undgå dehydrering. Vand gør nemlig slimhinderne mere fugtige, så de hurtigt kan fange virus, inden den udvikler sig.

 

Og sådan bliver du hurtigst rask igen…

1. Slap af
Hold dig i ro i sengen, så længe du føler dig sløj. Står du op for tidligt, forlænger du bare sygdomsperioden.

2. Få nok søvn
Det er meget vigtigt at få nok søvn, for søvnen forstærker og genoplader immunforsvaret. Til gengæld skal du heller ikke have for megen søvn - omkring 6-8 timer pr. nat er passende.

3. Drop smøgerne
Undgå cigaretter og alkohol, da det er med til at forlænge sygdommen
 

Læs mere om: