Glem hvilken tøjstørrelse, du bruger - de er alligevel forskellige alt efter land og brand
Selvudvikling

Se billedet: Derfor skal du glemme alt om tøjstørrelsen

26. april 2018
af Christina Forsberg
foto: Shutterstock og Instagram og Facebook
Går du højt op i, hvilket tal, der står i ryggen af din nye bluse? Eller dine nye jeans? Lad være – vægt og tøjstørrelse har ikke noget med hinanden at gøre – hvilket billedet herunder også understreger.

Str. 40? 44? 52? Alt for ofte er vi for fokuserede på de to cifre, der markerer størrelsen på vores nyindkøbte tøj – og alt for ofte er lavere tal lig med højere glæde, stolthed eller tilfredshed. Stor bliver vores gru, når vi pludselig ikke kan hive et par jeans i vores sædvanlige størrelse op over knæhaserne. ”Har jeg virkelig spist så mange is denne sommer?” ”Arh, måske skulle jeg have løbet en ekstra tur i stedet for at labbe Netflix i mig i sofaen?”

Inden du går helt i panik, er der dog to vigtige ting, du skal huske på: For det første varierer tøjstørrelser alt efter brand og hvilket land, tøjet er fra. Mange europæiske lande bruger den samme tøjstørrelse-skala, der strækker sig fra størrelse 34 til omkring størrelse 50. Fælles for landene er, at gennemsnittet ligger omkring størrelse 38, men til gengæld er der stor forskel på, hvordan dette gennemsnit ser ud. En sydeuropæisk størrelse 38 er nemlig mindre end en skandinavisk, fordi den gennemsnitlige kvinde i Sydeuropa har mindre bryst-, talje og hoftemål end i Skandinavien. Derfor svarer en størrelse 38 i Danmark ofte til en størrelse 42 i Italien eller Frankrig. Ikke underligt, at mange efterspørger en fælles standard for tøjstørrelser på tværs af EU.

Det andet mindst ligeså vigtige budskab er, at dit værd som menneske ikke bliver målt i din tøjstørrelse. UANSET hvor høj (eller lav) den er!

Læs også: Curvy Kandi: "Jeg hader prøverum - og elsker netshopping"

Størrelser er fjollede

For den amerikanske Instagram-bruger Katy, der har profilen @WODTheFork blev disse to kendsgerninger så åbenlyse, at hun lagde et meget sigende billede på sin profil – fulgt af et vigtigt budskab. Katy havde købt to par denimleggings fra samme brand i samme størrelse, men forskellige farver. Det ene par var en anelse for stort og det andet kunne hun knapt få op over knæene.

I teksten til billedet skrev Katy bl.a., at størrelser er fjollede, og at vi betyder så meget mere, end om vi kan hoppe i den mindste størrelse. At vi aldrig skal bestemme vores værdi ud fra nummeret på en skala eller i vores tøj.

Læs også: "Inde i ethvert prøverum står hver dag kvinder, der føler sig forkerte"

En 38 i Danmark er en 42 i Frankrig

Også H&M har fået på puklen for at forvirre med deres størrelser, efter at en kvinde måtte gå fire størrelser op for at kunne passe en kjole.

Dette satte gang i debatten om den psykologiske indflydelse, det kan have på usikre unge piger at opleve, at de ikke kan passe de gængse størrelser - uvidende om, at det er ikke dem, der har haft en vægtforøgelse, men størrelsesmærkningen, der er ét stort virvar. Fra et kropspositivt standpunkt er det dog trist gang på gang at opleve, at en stor (tøj)størrelse åbenbart altid er lig med noget negativt. Noget, man ikke ønsker sig forbundet med. Derfor er det også så vigtigt at huske Katys budskab: Nej, din værdi ligger ikke i et tal.

Kilde: Uk.style

https://imgix.femina.dk/call_to_action/curvy_kandi_cta2.png

Læs også