Lær at elske dig selv med seks daglige tiltag
Foto: Shutterstock
Elsk din krop

Husk disse 6 ting dagligt - og lær at elske dig selv og din krop

Selvhad kan vendes til selvaccept og -kærlighed – og det kan ske blot ved at være opmærksom på seks forskellige ting i din hverdag. Det gjorde coachen Madelin Moon, og du får hendes gode råd her.

For store lår, for blævrende arme, for bred numse, for benede knæ, for små bryster… Utilfredshed med kroppen er slet ikke forbeholdt kvinder, der falder uden for de gængse (læs: tynde) skønhedsidealer, som vi bl.a. oftest ser dem portrætteret i modebladene og de glitrede annoncer. Nej, kropshad og følelsen af at alt i livet ville være bedre, hvis blot ens krop så anderledes ud, er desværre noget rigtig mange kvinder kender til. Uanset højde og drøjde.

Læs også: "Inde i ethvert prøverum står hver dag kvinder, som føler sig forkerte"

Evigt utilfreds

Dette oplevede den amerikanske sportscoach Madelin Moon, på trods af at hun stillede op til fitness-konkurrencer, spiste sundt og økologisk og i det hele taget levede og motionerede, så ingen sundhedsapostel kunne sætte en trænet finger på hendes livsstil. Men for hende handlede det om konstant at ønske sig selv anderledes. Om evigt og altid at være trist over hvad hun så i spejlet. 

Foto: Madelin Moon/Breakingmuscle

Mange år gik med dette. Mange spildte år, hvor Madelin brugte alt for meget dyrebar energi på at være utilfreds – indtil hun en dag indså, at hun var på galt spor. Efter endnu en fitness-konkurrence måtte hun konstatere, at hun stadig ikke var lykkelig, og at lykken aldrig ville findes i en umulig jagt på en såkaldt perfekt krop. Og dette blev et wake-up-call for hende. Hun måtte kigge et andet sted efter lykkefølelsen.

Læs også: Se modellens sunde forvandling

 

De seks øvelser

Madelin Coon gik vedholdende i gang med at praktisere seks øvelser, og disse fik hende til endelig at opleve den betingelsesløse tilfredshed med sin krop. Hun blev fri af de uopnåelige mål, hun tidligere havde jagtet og begyndte at elske sin krop for bare at eksistere.

Læs også: Alle kroppe er gode kroppe - se de fantastiske billeder

 

Dette er, hvad hun anbefaler:

1. Sig farvel til de sociale medier (for en stund)

Reducer tiden på de sociale medier, hvor du ikke ser den hårde kamp bag de slanke, trænede kroppe på billederne, men blot får indtrykket af, at du selv gør alt forkert. Stop med at følge de blogs og personer, der får dig til at føle dig skidt tilpas omkring dig selv.

 

2. Få et kæledyr eller en date

Madelin Moon anbefaler, at man gør begge dele.  At have flere møder i romantiske omgivelser er godt for mange ting, bl.a. din selvbevidsthed. Du får lov til at tale om dine mål og drømme og hører også din dates historie. Du vil også opleve, at du i disse situationer ikke taler kritiserende om andres ekstra kropsfedt eller spisevaner, og forhåbentlig vil dette smitte af på den måde, du ser på dig selv på.

 

3. Byt din morgenkonditræning ud med en gåtur

At bytte den høj-intensive morgentræning ud med en stille gåtur kan bevirke store forandringer på din måde at tænke på. At vågne til en bimlende alarm efterfulgt af en svedig løbetur, kan faktisk sætte din krop i en angsttilstand, og denne følelse kan blive i din krop hele dagen og indvirke på, hvordan du oplever dit arbejde, din mad, dig selv, og alt hvad din dag ellers rummer. Start i stedet din morgen med en lille fredfyldt gåtur, som vil forstærke din selvbevidsthed og følelsen af at være hel.

Læs også: Kender du nogen, der 'body shamer' andre, så giv dem disse fire råd

 

4. Giv den intuitive spisning en chance

Dette betyder at spise, hvad der lyder godt for din krop, og indtil den er tilfreds. Det lyder måske ikke så kompliceret, men når du betragter mad som brændstof og kun dette, eller lever efter strikse diæter og kure, så farer din intuition vild i alle sundhedsbudskaberne. At forene dig selv med dine smagsløg og sult-signaler er en vigtig sten på vejen til at opbygge tro på dig selv. Du skal lære at tro på dine instinkter.

 

5. Klæd den krop på, du har nu

Har du stadig den badedragt, du kunne passe, da du var to størrelser mindre? Eller de stramme jeans, der klæbede til dig, da du var helt ung? Og håber du på, at kunne hoppe i begge igen? Hvis det bare ligger i skabet, er det nok tid at sende det af sted. Du skal klæde den krop, du har nu, og ikke den du havde engang.  At have tøj liggende du ikke kan passe, er en konstant påmindelse om, at ”noget bør ændres”. Og den slags tanker er ikke sunde og befordrende for din selvrespekt.

Læs også: Se videoen: Hvis du kunne ændre én ting ved din krop, hvad skulle det så være?

kda

6. Respekter og anerkend også andres kroppe

Hvordan kan vi tro, at vi kan respektere vores egen krop, hvis ikke vi kan respektere andres? Alle former for kropsskamning hvad enten det handler om at være tynd, tyk, høj eller lav, skal bare slutte. Hvis du påpeger andres fejl, er det din egen indre frygt, du projicerer. Når du begynder at se andre mennesker, som de smukke mennesker, de er, så får du også meget nemmere ved at elske den person, du er. Anerkend din krop for alt det, den kan, og husk, vi er kun mennesker. Vi er lavet af kød og blod. Vi lever, og vi dør. Stræb ikke efter det urealistiske eller uopnåelige, for gør du det, mindsker du respekten for din i forvejen fantastiske krop, og det er ikke en måde at leve på.