Usikkerhed
Elsk din krop

2 øvelser, du kan lave, når du oplever usikkerhed

Vi bliver alle sammen ramt af usikkerhed fra tid til anden. Men vi kan faktisk selv forsøge at påvirke den. Få psykologens råd til, hvordan du kan arbejde med din usikkerhed, både når du er alene, og når du er sammen med andre.

Oplever du også usikkerhed indimellem?

Usikkerhed er en naturlig del af livet. Men indimellem kan den tage overhånd og fylde FOR meget. Måske hænger den sammen med lavt selvværd eller social angst, men uanset hvad er stor usikkerhed både hæmmende og yderst ubehageligt.

Rikke Papsøe er psykolog og arbejder blandt andet med lavt selvværd, og her får du hendes råd til, hvordan du kan håndtere din usikkerhed.

LÆS OGSÅ: 7 tegn på, at du ikke lytter nok til din krop

Når du er alene:

Kører dine negative tanker derudad, når du er alene? Kritiserer du dig selv, og bliver du ved med mentalt at vende tilbage til situationer, hvor du har sagt noget, du fortryder – og slå dig selv oven i hovedet med det?

- Mange kan have gavn af at indføre det, man kalder grubletid, hvor man på et bestemt tidspunkt på dagen giver tankerne lov til fylde – men resten af dagen skal man forsøge at skubbe dem væk, hvis de dukker op. På længere sigt vil mange opleve, at tankerne faktisk minimerer sig selv. Husk på: Tanker er bare tanker - ikke virkelighed, siger Rikke Papsøe.

Pointen er at begrænse den tid, man hænger ud med de negative tanker – for så minimerer man også de negative effekter af dem, som at man for eksempel føler sig usikker.

- Grubletiden kan være et kvarters tid på vej hjem fra arbejde på cyklen, eller man kan sætte en alarm til 15 minutter, når man er derhjemme. Og i den periode skal man så lade de negative tanker komme – men når tiden er gået, skal man bevæge sig ud af tankerne igen. Mange oplever, at grubletid er noget, som man kan tage frem løbende som et værktøj i livet, hvis man oplever store bekymringer, fx en konflikt på arbejdet, som optager en meget og får tankerne til at løbe af med en.

LÆS OGSÅ: Forventer du også det værst tænkelige? 

Når du er sammen med andre:

Er det i sociale sammenhænge, du oplever, at usikkerheden kommer snigende, kan det selvfølgelig være svært bare at sætte sig ud på toilettet og gruble. Men så kan du gøre følgende:

- Hvis usikkerheden lægger sig op ad et lavt selvværd, og man oplever sociale situationer, hvor man begynder at tænke, at man er uduelig og slet ikke kan finde ud af at være i en samtale, så kan det være en god øvelse at praktisere det, der hedder udsyn.

- Når usikkerheden virkelig kommer til udtryk, så bliver man ekstremt indadseende. Man bliver så optaget af og fokuseret på det, der sker inde i en selv og ens krop – man rødmer, sveder og ryster måske – samtidig med, at tankerne kører derudad, så det handler om at få fokus ud af kroppen. At få ro på sig selv. Udsyn lægger sig bund og grund til den gamle klassiker med, at ”man skal forestille sig, at publikum er nøgne”. Det, man kan gøre, er, at man vælger sig et af de mennesker, man står sammen, og så begynder man for sig selv at beskrive i detaljer, hvordan han eller hun ser ud … Og når man så har gjort det i et stykke tid, så er fokus flyttet fra det, der foregår inde i kroppen, og den umiddelbare usikkerhed eller angst dampet af – og så kan man bedre være tilstede i situationen og sige noget til de andre. Man afleder simpelthen sig selv.

Om eksperten:

Rikke Papsøe er uddannet cand.psych.aut. og er både privatpraktiserende psykolog med base i København og administrativ leder af Psykologhuset ved Åen. Læs mere om Rikke Papsøe her

Læs mere om: