stress
Stress

Undgå stress: 5 råd til en langsommere livsstil

Er du træt, sur eller lider af stress? Få fem håndgribelige råd til at komme ned i gear.

5 råd til at undgå stress

 
1. Sænk farten 
Derfor: Der gemmer sig nogle fine kvaliteter i at være langsom, sløv eller ligefrem doven. Det giver dig f.eks. mulighed for at genoplade dine batterier, reflektere og således blive klogere og mere kreativ.
En måde at sænke farten på: Planlæg pauser. Pauser giver dig mulighed for at regenerere, få ny energi, ny tankekraft. Er du på arbejde, kan du f.eks. holde ti minutters pause hver time. Det er sundt at skifte gear. Sæt alarmen, og når den ringer, går du en tur rundt om blokken, holder pause i et stillerum, trækker vejret dybt eller laver kontoryoga ved din plads.
 
 
2. Slap af 
Derfor: Ifølge Statens Institut for Folkesundhed er stress et stigende folkesundhedsproblem. Stress og depression bliver de væsentligste kilder til sygdom i år 2020. I Danmark er 35.000 danskere sygemeldt på grund af stress – hver dag. 12 procent har symptomer på alvorlig stress næsten hver dag, og en halv million danskere føler sig udbrændt på jobbet. 
En måde at slappe af på: Lig på sofaen med det eneste formål og den eneste aktivitet: bare at ligge der.
 
3. Fokuser og fordyb dig 
Derfor: Der bliver bejlet til din opmærksomhed, overalt hvor du går. Dit hoved bliver bombarderet, og det forringer evnen til at fokusere på én ting ad gangen. Vi har fået bildt os selv ind, at vi er smarte, når vi multitasker – dybest set bliver vi mere ineffektive af det, og det dræner os på langt sigt
En måde at fokusere og fordybe sig på: Gør kun en ting ad gangen.
 
LÆS OGSÅ: 4 tegn på, at du trænger til at lytte mere til din krop
 
4. Kom tilbage til naturen 
Derfor: For lidt tid i naturen kan gøre os dårlige: Nature Deficit Disorder (Natur-mangel-syndrom, red.) blev først beskrevet af Richard Louv i 2005. Han skildrer det problem, det er, at børn i dag tilbringer mindre og mindre tid i naturen eller i haven og mere og mere tid foran en skærm eller blot indendørs. Dette kan være medvirkende til adfærdsvanskeligheder, stress og depression. En undersøgelse viser desuden, at kvinder (i USA), der bor omgivet af grøn vegetation, har et bedre helbred og 12 procent lavere dødelighedsrate end dem, der bor i områder med mindre grøn vegetation.
En måde at komme tilbage til naturen på: Det er dejlig simpelt: Gå ud i den. Bor du i byen, så gå i skoven i weekenden.
 
Giv et gaveabonnement i julegave! Vælg imellem 17 forskellige blade - f.eks. PSYKOLOGI. Klik her for at læse mere
 
5. Sov 
Derfor: God søvn belønner os med godt humør, balancering af stress, reparation af vores væv, processerer oplevelser og dagsrester gennem drømme som et sindsligt udrensningssystem, genskaber balancen i hjernens biokemi og vedligeholder vores immunsystem. Der finder bogstavelig talt tusindvis af biologiske processer sted – man kan næsten sige, at vores mest produktive tid på døgnet er den, hvor vi sover. Og omvendt: Får vi ikke søvn, fungerer vi ikke.
En måde at få nok søvn på: Har du f.eks. svært ved at falde i søvn, så prøv yoga nidra. Yoga nidra er en særlig form for guidet afspænding, der hjælper dig til at slippe spændinger, slappe af og få sindsro. De gamle yogier sagde, at en times yoga nidra svarer til 4 timers søvn. Yoga virker på to måder. Samtidig med den mentale afledning fra tankemylder og spekulationer vil den fysiske afspænding af kroppen dæmpe produktionen af stresshormoner. Det beroliger hjernen og gør, at man lettere kan falde til ro.
 
Kilde: Karen Pallisgaard, yogalærer og forfatter til bogen ”Langsom livsstil – kunsten at få ro på”. 
 
 
Læs mere om: