Vinterdepression
Depression

6 tips til at undgå vinterdepression

Efteråret har fået sit tag i os, og dagene bliver så småt mørkere og koldere. De fleste kender til, at humøret daler i takt med temperaturen, men læs her, hvordan du kan komme en vinterdepression i forkøbet.

6 råd til at undgå en vinterdepression

20 procent af danskerne rammes af tristhed, energiforladthed og stor træthed, når vinteren sætter ind.  Og vi kvinder har faktisk 75 procent større risiko for at blive ramt af en vinterdepression end mænd, fordi østrogen kan være med til at udløse den. Men det er muligt at forsøge at komme tristheden i forkøbet med disse 6 råd fra Mogens Brødsgaard, der er speciallæge i psykiatri og specialist i behandling af vinterdepression.

#1

Sørg for at få alt det dagslys, du kan. Den største grund til, at humøret daler, i takt med at vinteren sætter ind, er mangel på lys, for det nedsætter produktionen af signalstoffet serotonin. Tænk derfor på hele tiden på at få mest muligt sollys, så du for eksempel i toget eller på arbejde sørger for at sidde så tæt på et vindue med lysindfald som muligt. Gå også så ofte som muligt lange ture udenfor, mens det er lyst. Du kan også overveje at anskaffe dig et lysapparat - det koster 2.000-3.000 kr., men det virker, og skal blot bruges 20 minutter om dagen.

 

Vinterdepression eller "bare" tristhed? Bliv klogere her

#2

Sex er noget af det, der frigiver flest endorfiner og gør dig i godt humør.

#3

Ensomhed kan være med til at fremprovokere tristhed og depression. Det kan derfor hjælpe på dårligt humør at have social kontakt med venner eller familie hver dag. Det behøver ikke at være mere end en kort telefonsamtale.

 

Giv et gaveabonnement i julegave! Vælg imellem 17 forskellige blade - f.eks. PSYKOLOGI. Klik her for at læse mere

#4

Det har helbredende og forebyggende effekt at dyrke motion i vinterhalvåret. Det er bevist, at hjernen frigør hormonstoffer, der fremmer lykkefølelsen ved fysisk aktivitet. Sørg derfor for at dyrke mindst en halv times motion hver dag. Prøv for eksempel at løbe eller gå lange ture udenfor.

 

#5

Sov godt om natten, og find en fast søvnrytme. Der anbefales syv til otte timers søvn. Hverken mere eller mindre.

 

LÆS OGSÅ: Sov dig sund, smuk og slank

#6

Det er altid en god idé at spise sundt, og det hjælper også på humøret. Sørg for at få masser af frugt og grønt og gode proteiner i form af magert kød og fisk.