Alenetid
Psykologi

Derfor er alenetid vigtigt

Alenetid er altafgørende, hvis du vil mærke dig selv og dine grænser. Ifølge psykolog Camilla Holmgaard er alenetid selvkærlighed, men det er faktisk også at tage hensyn til andre.

At være helt alene. Mange af os når det sjældent i løbet af en travl hverdag med storkontor, familie og fyldt kalender.
 
"Hele tiden er vi sammen med folk. Men jeg synes, at der er god grund til give plads til alenetiden også," mener psykolog Camilla Holmgaard.
 

Derfor har vi brug for at være alene

"Vi har brug for at være alene for at mærke os selv og vores grænser. Når vi omgiver os med andre mennesker, så bliver vi hurtigt påvirket af deres meninger og følelser. Hvis kollegaen er sur, så bliver man måske selv sur eller nervøs. Når du er sammen med andre, så mærker du andres stemninger, men sjældent din egen. Klarsynet er dog ikke noget, der bare kommer, så snart vi er alene. Tværtimod er der ofte en masse myldertanker i begyndelsen," forklarer psykologen, der selv afholder retreats, hvor folk kan få lov at være alene.
 
"På mine retreats fortæller folk ofte, at de får mange tanker på kryds og tværs, især i begyndelsen. Det er også en del af at mærke sig selv. Langsomt plejer der dog ofte at komme ro på tankerne, og folk mærker sig selv på en ny måde og tænker nye tanker."
 

Er alenetid egoistisk?

Psykolog Camilla Holmgaard kan godt se, at det for udenforstående virker egoistisk at kræve mere alenetid. Men det er godt givet ud, mener hun.
 
"På den korte bane er det selvfølgelig egoistisk at tage fri fra fx familie, men på den lange bane er det selvkærligt, fordi du lader op og bliver mere nærværende med familien. Hellere det end at stresse alting igennem, for det påvirker menneskene omkring dig langt mere. Rigtig mange mennesker lever uden at være ordentligt til stede. Sådan er det nok for os alle sammen en gang imellem. Men ved at være alene og fokusere på nuet lærer du at være mere til stede i verden."
 
Læs også: Sådan får du mere overskud i hverdagen
 

5 råd til mere alenetid

Find et fast tidspunkt hver dag, hvor du er alene. Bare et kvarter.
 
Tal med dine nærmeste og forklar dem, at du har brug for alenetid.
 
Tænk over dine vaner og prioriteter. Kan du erstatte en time om aftenen foran fjernsynet med en gåtur i den friske luft?
 
Gå i gang med et kreativt projekt.
 
Gå en tur, sid ved vandet, tag et varmt langt bad, skriv dagbog eller mediter.
 
Kilde: Ole Ditlev Nielsen: Om at leve – 20 skridt til mere og mindre stress.
 
 
Læs mere om: