https://imgix.femina.dk/media/article/elle.jpg
Stil

Opgør med kropsideal: Nu er det modebranchens tur

20. august 2015
af Nadia Laas Hansen og Marie Krakau
Hvordan skal man se ud for at kunne være forside-model på modemagasinerne? Førhen var det hovedsageligt piger, der alle faldt inden for de såkaldte idealmål. Men en tendens har bidt sig fast i modeindustrien, og de er begyndt at bruge modeller, der er mere identificerbare for mange kvinder.

Der er godt nyt til alle os der er trætte af, at forsiderne af modemagasinerne alle viser modeller, som meget få af os kan spejle os i rent kropsmæssigt. En ny tendens har nemlig slået rod, og det betyder mere mangfoldighed på forsiderne. Vi er i langt højere grad end før, begyndt at se modeller, der ikke er en størrelse 34-36 eller derunder, pryde forsiderne af magasinerne.

Senest har norsk Elle bragt en forside, som viser en nøgen, kvindelig model, der viser sin krop og sine kurver frem. Billedets rubrik ”Hej Sexy! Elsk det som gør dig unik” indkapsler præcis, hvad denne nye tendens handler om. Det handler nemlig ikke nødvendigvis om, at vise former eller kroppe, men om at vise os alle sammen, at vi er specielle og bør elske os selv, som vi er, og gøre op med stereotyper om krop og personlighed.

Det er ikke kun i modemagasinerne, at man har taget tendensen til sig. Det amerikanske fitness magasin Women’s Running bringer i denne måned en forside med modellen Erica Schenk, hvis former ikke bliver skjult i det stramsiddende løbetøj. Med forsiden ønsker magasinet, at slå det fast en gang for alle, at man sagtens kan være i god form og interessere sig for sport, selvom man ikke har sixpack og hvepsetalje.

Tendensen startede allerede tilbage i 2011, da Vogue Italia bragte en forside med tre kurvede modeller, men den er først for alvor nu begyndt at sætte tydelige spor i modebilledet.

Herunder har vi samlet en række forsider, som er med til at skubbe til forestillingen, hvordan en forsidemodel ser ud.

Læs også