Foto: Pantherstock
Småbørn

Hvad har du lavet i børnehaven i dag, skat?

Hvis dit barn svarer 'ikke noget' eller 'det ved jeg ikke', når du spørger, hvad han eller hun har lavet i børnehaven, så kan det være, at du bruger den forkerte spørgeteknik.

Bliver du altid mødt med et 'det ved jeg ikke' eller 'ikke noget', når du spørger dit barn, hvad det har lavet i løbet af dagen i institutionen eller skolen? Så kan det være, at du skal spørge på en anden måde.

Små børns hjerner har nemlig sværere ved at huske begivenheder fra dagen, når man blot spørger direkte til dem, fortæller danske forskere.

- Det er svært for mindre børn at hente erindringer frem på kommando, blandt andet fordi det kræver, at de bruger hjernens frontallapper, der ikke er så udviklede endnu, forklarer professor Peter Krøjgaard fra Aarhus Universitet.

Få barnets associationer på gled

Faktisk har små børn lettere ved at huske, når man ikke spørger dem direkte, fortæller forskerne. I stedet kan mor og far prøve at snakke om noget, der kan få børnene til selv at komme i tanke om, hvad de har lavet i løbet af dagen.

- Små børn har lettere adgang til deres erindringer, når de dukker op helt spontant ud af det blå. Spontane erindringer kommer via associationer og kræver ikke samme involvering af frontallapperne, forklarer Peter Krøjgaard.   

Kilde: Ude og Hjemme

Lær dit barn om livet i børnehaven med denne bog >>

Læs også:

Derfor skal du ikke stille dit barn mange spørgsmål

Dét sker, når dit barn keder sig

Legetøj der udvikler dit barn (0-5 år)

5 ting afgør om dit barn får venner i børnehaven

Eksperter advarer: Børn sendes for tidligt i børnehave

Kom med i skovbørnehave - SKØN billedreportage fra Frederiksberg Folkebørnehave:

Kom med i skovbørnehave

 

Artiklen indeholder affiliatelink