Krop og kost

Disse fisk må du spise, når du er gravid

Fisk er sundt for os alle, men det gælder i særlig grad under graviditeten, hvor både barn og mor har glæde af de mange omega-3-fedtsyre.

Gode råd

Vælg både fede og magre

Som gravid anbefales du at spise 350 gram fisk om ugen. Spis forskellige slags, selvfølgelig gerne fede som laks, sild, ørred og makrel, men også de magre, blandt andet rødspætter, sej og torsk. Uheldigvis er fisk i varierende grad forurenet med kviksølv, dioxin og pcb. Stoffer, der i større doser kan være skadelige for fostrets udvikling.

Opdrættede laks er sikrest

Store laks fra Østersøen indeholder særlig meget dioxin, så spis højst én portion Østersø-laks om måneden. Opdrættede laks får vi især fra Norge, og de er ikke forurenet med dioxin. Så selv om mange er principielle modstandere af opdrættede fisk, er de i denne situation et godt valg for den gravide.

Hold igen med rovfiskene

Som tommelfingerregel anbefales en gravid kvinde højst at spise 100 gram om ugen af store rovfisk, der kan indeholde meget kviksølv. Kviksølv ophobes gennem fødekæden, så der er mest i ældre, store rovfisk. Det gælder især helleflynder, sværdfisk, sildehaj, gedde, aborre, sandart, oliefisk, rokke, tunbøf og dåsetun.

Vælg dåsetun med omhu

Dåsetun indeholder typisk kun lidt kviksølv, da den fremstilles af små tunfisk. Men dåsetun fra større rovfisk såsom hvid tun eller albacoretun tilfører mere kviksølv. Som gravid anbefales du at spise højst én almindelig dåse tun om ugen samt holde dig helt fra dåser med hvid tun eller albacoretun.

Et godt supplement

Omega-3 som fiskeoliekapsler eller flydende præparat er i orden som supplement, men bør efter min opfattelse ikke erstatte fisk. En god strategi er at tage tilskud på de dage, hvor du ikke spiser fisk. En dosis på to kapsler svarende til cirka 1.200 milligram er passende og sikker.

 

Læs mere om: