Foto: Pantherstock
Fødsel

Her er den vigtigste faktor for en god fødsel

Ifølge afspændingspædagog Pia Genet Rasmussen er det helt forkert at guide kvinder til at tage kontrol over deres fødsel. I stedet skal kvinden lære at slippe kontrollen og overgive sig til alt det uforudsigelige med viden om, at hun er klædt på til fødslen og gør det så godt, som hun kan.

Den erfarne afspændingspædagog Pia Genet Rasmussen er aktuel med den helt nye fødselsforberedelsesbog ’Fødselsmod – brug din krop som hjælper’, og som titlen indikerer, så fokuserer den på, at kvinder kan få stor gavn af at lytte til og arbejde med deres krop under fødslen. 
 
- I min optik handler det at få en god fødsel mere end noget andet om at være til stede i kroppen fremfor i tankerne. For det er, præcis hvad en fødsel kræver – og hvad moderskabet efterfølgende vil kræve: At du tænker mindre og mærker mere efter, siger forfatteren.
 
Når en kvinde skal føde, har hun ikke noget at bruge hovedet til
 
Og det er et fokus, som andre fødselsforberedelsesbøger i høj grad mangler, mener Pia Genet Rasmussen: 
 
- De sidste to fødselsforberedelsesbøger, der er udkommet i Danmark, ’Smertefri Fødsel’ (2013) og ’Fantastisk Fødsel’ (2015), arbejder med, at kvinderne skal tage kontrol over fødslen og styre den. ’Fødselsmod’ adskiller sig markant fra dem. Når en kvinde skal føde, har hun ikke noget at bruge hovedet til. De fleste kvinder vil under fødslen opleve, at kroppen ikke kan omsætte det, som hovedet ved, til kropsligt arbejde, og hun kan være nok så klog på fødslens faser, men den dag veerne begynder, er det kroppen, der tager over. En fødsel kræver, at den fødende lærer at give kontrollen fra sig og overgiver sig til det, som kroppen fortæller, forklarer hun. 

Kroppen guider dig gennem fødslen
 
For dét, som kroppen fortæller den fødende, er der typisk en god grund til, siger Pia Genet Rasmussen og kommer med følgende eksempel:
 
- Antropologer og historikere har fundet ud af, at langt de fleste af de stillinger, som fødende spontant vælger at indtage under fødslen, er oprejste, knælende, hugsiddende eller firstående med knæ, underben, albuer og underarme i underlaget. De fleste kvinder bliver også smertelindret, når de bevæger bækkenet under veerne. Dog er der nogle få kvinder, der får impuls til at lægge sig ned og være helt inaktive. Sker det for dig, skal du lytte til, hvad kroppen siger, og følge den, selv om du har lært, at det gør fødslen nemmere, hvis du er i bevægelse. For hvis kroppen giver dig impuls til at være passiv under veerne, er det ofte, fordi det vil være hensigtsmæssigt at forsinke fødslen en lille smule ved at være inaktiv. Lyt til kroppen, og lad den guide dig til at bruge de stillinger og de bevægelser, som hjælper dit barn bedst muligt ned gennem bækkenet og lindrer dine smerter mest under veerne. Ingen kan sige, hvilke stillinger der er bedst for dig. Skift gerne stilling undervejs, når din krop beder om det, så du ikke låser dig fast i en bestemt stilling. Kroppen er en genial skabning, der kan guide dig gennem fødslen. Men det kræver, at du lærer at forstå dens sprog, fortæller hun og opfordrer gravide til at afprøve de forskellige kropsøvelser og fødestillinger fra hendes bog inden fødslen.
 
Læs også: En fødsel er hårdere end et maraton
 
Afspændingspædagogen erkender, at det for mange kvinder kan være angstprovokerende at skulle slippe kontrollen på den måde, som ’Fødselsmod’ lægger op til. Men gennem bogens konkrete øvelser lærer den gravide at mærke efter og turde stole på sig selv og sin krop, lover hun.  
 
Gør dig tanker inden fødslen – så kan du bedre mærke efter under fødslen
 
Pia Genet Rasmussen siger hermed ikke, at man slet ikke skal gøre sig tanker om den forestående fødsel:
 
- At lytte til din krop er det bedste, du kan gøre, når fødslen går i gang. Hav tillid til, at kroppen vil guide og vejlede dig fra første til sidste ve. Når det er sagt, er det dog altid godt at have gjort sig nogle tanker om, hvad du tror, du har lyst til under fødslen, og finde ud af, hvilke muligheder der er for fødekar, massage, akupunktur, fødestillinger med mere. For hvis du ved, hvilke muligheder du har, gør du det nemmere for dig selv, hvis du under fødslen kan mærke, at du har brug for noget andet end det, du oprindeligt havde forestillet dig, forklarer hun. 
 
Når jordemoderen siger ét – og din krop siger noget andet…
 
Men hvad gør man så, hvis dét, som kroppen fortæller én under fødslen, ikke stemmer overens med dé, som jordemoderen foreslår? Til det har Pia Genet Rasmussen følgende gode råd: 
 
- Du vil måske opleve, at jordemoderen under fødslen giver dig anvisninger, der går imod det, din krop siger. Og hvad skal du så følge? Hvem skal du lytte til? Hvis din jordemoder f.eks. mener, at du skal ligge på ryggen og presse dit barn ud, mens hele din krop skriger på at stå på alle fire, vil det i mange tilfælde være bedst at følge kroppen. Men hvis der er fare for dit eller dit barns helbred, og jordemoderen derfor har brug for, at du ligger ned, så følg jordemoderens anvisninger. Hvis du under fødslen får anvisninger af din jordemoder, der går imod det, som din krop beder om, kan du spørge hende, hvorfor hun ønsker, som hun gør, og derefter selv tage stilling til, om du skal lytte til kroppen eller hende.
 
Læs også: Din øjenfarve bestemmer dine smerter under fødslen
 
Afspændingsøvelser gør din fødsel lettere 
 
Øvelserne i ’Fødselsmod’ fokuserer i høj grad på, at den gravide lærer at afspænde sin krop. På den måde er det nemlig også lettere for hende at slippe kontrollen, og afspænding har desuden flere gavnlige virkninger under en fødsel:
 
- Under fødslen skal du bruge afspænding til at udskille hormonet oxytocin, der får dig til at lave effektive veer; afspænde musklerne i bækkenet, så der bliver mere plads til barnet; afspænde musklerne i hele kroppen, så du ikke bruger energi på unødig spænding; få et energigivende hvil i vepauserne; hæve din smertetærskel, forklarer Pia Genet Rasmussen.
 
Hun beroliger med, at selvom evnen til at afspænde ikke kommer lige med det samme, så skal det nok lykkedes hvis blot man øver sig nok:
 
- For nogle er det naturligt og let at lave afspændingsøvelser. For andre vil tankerne myldre i begyndelsen og forstyrre afspændingen. Det er med afspænding som med alt andet: Øvelse gør mester, og jo mere du øver, jo lettere vil afspænding blive for dig. Når du først har fået lært afspænding, vil din krop huske, hvordan du gør. Og du behøver derfor ikke at tænke på at afspænde kroppens muskler under fødslen.
 
Her kan du købe 'Fødselsmod - brug din krop som hjælper' >>
 
Læs også:

Sådan får du gang i fødslen

Tegn på at fødslen er i gang

Hvad er en gennemsnitsfødsel?

Afføring under fødslen: Dét skal du vide!

Fødslens forløb - de 3 faser i din fødsel

Fødsel: Du kan forebygge bristninger

Epidural: Hvilket tidspunkt i fødslen er bedst?

10 råd til at klare veerne

Se også:

Video: Smertelindring under fødslen

Video: Hospitalsfødsel vs. hjemmefødsel

6 oversete kropsreaktioner i en fødsel:

6 oversete kropsreaktioner i en fødsel

 

 

Artiklen indeholder affiliatelink