https://imgix.femina.dk/media/article/pige_shopper.jpg
Familieliv

Så meget bestemmer danske børn, når familien handler

8. oktober 2015
af Anne Romanelli
Børnene bliver i stor stil taget med på råd, når danske familier skal købe ting til hjemmet eller vælge den næste ferie. Men er det godt eller skidt? Se her, hvad en ekspert siger.

Har du taget dit barn med på råd, når I skal købe nyt legetøj, vælge vinterjakke eller beslutte hvor næste familieudflugt skal gå hen?

Så er du langt fra alene. Næsten alle danske børn (97 %) bliver nemlig taget med på råd af deres forældre, når der skal købes ting eller oplevelser til familien.

Det viser den nye europæiske undersøgelse ’Little Big Influencers’, som er foretaget for Nickelodeon blandt 3.600 børn mellem 6-13 år og deres forældre, hvoraf 600 er fra Danmark.

Børn bestemmer meget – men ikke alt

Men selvom børnene er med til at bestemme meget, når familien handler, så er det stort set aldrig børnene alene, der tager beslutningen om, hvad der skal købes.

- Hvis man tror, at børn så har al magten i familien, tager man dog fejl. For selvom de yngste forbrugere har stor indflydelse, så træffes langt de fleste købsbeslutninger i fællesskab mellem børn og voksne, siger Jenny Frisk, der er markedsdirektør for Nickelodeon i Norden.

Ekspert: Vigtigt at lære børn at blive forbrugere

Ifølge undersøgelsen inddrager forældrene hovedsagligt børnene af positive årsager:

• 84 % angiver, at de sætter pris på børnenes mening, når der skal købes nyt
• 45 % mener, at det gør det nemmere at handle, når børnenes mening tages med i betragtning.
• 32 % mener ligefrem, at børnene ved mere om produkterne, end de selv gør.

Med børnene i supermarkedet: 3 typiske kriser - og hvordan du afværger dem! >>

Charite Bertelsen, der er indehaver af markedsanalysefirmaet KidsXray og ekspert i familiers og børn forbrug, ser det også som noget positivt, at børnene inddrages:

- I vores moderne samfund stilles vi hele tiden over for valg. Derfor er det positivt, at forældre inddrager deres børn i nogle af familiens beslutninger om indkøb, så børnene lærer, hvordan man tager stilling på en god måde. Det er dog vigtigt, at børn ikke skal tage stilling til ting ud over deres fatteevne. De skal ikke bestemme, om de skal have en ny vinterjakke, men de kan godt være med til at bestemme farven eller modellen, forklarer han.

Børn bestemmer legetøjet – far og mor smartphonen

Der er da også stor forskel på hvilke produkter, børnene har medbestemmelse over.

Køb af legetøj er ikke overraskende det produkt, hvor flest børn – nemlig 86 % - tages med på råd af deres forældre. 80 % af danske børn har medbestemmelse, når der skal vælges oplevelser, mens 75 % spørges til råds, når der skal købes nyt tøj.

Omvendt bliver blot 37 % af børnene taget med på råd, når familien skal købe smartphones, mens endnu færre – 34 % – har indflydelse på køb af anden forbrugerelektronik. Nederst på listen er valg af familiebilen, som 19 % af børnene har medbestemmelse på.

Læs også