Søvnmetoder barn
Søvn

Fordele og ulemper: Her er søvnmetoderne til dit barn

Alle forældre ved i sandhed, hvor vigtig en ressource søvn er. Både for os og vores børn. Måske netop derfor er der også mange forskellige bud på, hvordan vi får de små poder til at sove bedst. Vi ser nærmere på metoderne – og deres fordele og ulemper.

Der er nok lige så mange taktikker til hurtig søvn, som der er forældre. Alligevel er der nogle udbredte metoder, som er blevet spredt i forældreland gennem de seneste ti år. Vi forsøger at give dig et overblik og ser nærmere på fordele og ulemper – og så kan du jo passende plukke ud og vælge det, der passer bedst til jer.

Sov igennem uden gråd

"Sov igennem uden gråd - hvordan du nænsomt hjælper dit lille barn til at sove igennem", er skrevet af Elizabeth Pantley, og bogens metode går i det store hele går ud på, at man skal skabe et hyggeligt putteritual med faste rutiner, men hvor der er god tid til at få sagt godnat – og uden at der skal være gråd involveret.

Udover at give gode konkrete råd til putning, går metoden også ud på, at man laver et specifik søvnskema for barnet afhængig af alder, og hvordan barnet sover om natten. Skemaet skal så følges i 10 dage, inden det analyseres og eventuelt revurderes. 

Bogen blev oversat til dansk i 2006, og tilhængere finder metoden meget kærlig og tryg. Til gengæld bliver metoden klandret for, at den måske kan være FOR mild, hvis man har et barn, som er meget viljestærkt.

 

LÆS OGSÅ: "Godnat og sov godt" - dét siger forskningen

Godnat og sov godt

Den storsælgende søvntræningsbog ”Godnat og sov godt” er skrevet af den spanske læge Edurad Estivill og journalisten Sylvia de Béjar og er efterhånden en gammel kending på markedet. Den blev udgivet i 2006 og er blevet oversat til en lang række sprog.

Bogen præsenterer en fremgangsåde, som handler om at opbygge faste ritualer og rutiner, når ens barn skal sove, hvor det skal lære, at når det og det sker, så er det tid til at sove. I metoden indgår også en puttemetode, som går ud på, at forældrene skal forlade værelset, inden barnet er faldet i søvn. Hvis barnet begynder at græde, så skal forældrene vente med at gå tilbage til barnet, indtil efter x antal minutter, hvorefter tidsintervallet gradvist øges, og der går længere og længere tid imellem, at forældrene går ind til det grædende barn. Derfor giver det god mening, at metoden også bliver kaldt for ”Cry It Out! (C.I.O.).

Ifølge forfatterne burde børn kunne sove 11-12 timer i træk allerede ved 7-måneders alderen, og bogen hævder, at metoden virker i 96 procent af alle tilfælde.

Herhjemme viste en YouGov-undersøgelse i 2012, at 42 procent af alle forældre havde prøvet metoden – og at mange finder den effektiv. Metoden har dog været enormt omdiskuteret gennem årene og er blandt andet blevet beskyldt for at stresse og beskadige børns nervesystem og for at kunne give psykiske udfordringer i form af tilknytningsproblemer senere i livet.

Andre undersøgelser, blandt andet en fra Flinders University i Australien, frikender til gengæld metoden efter længere tids forsøg med 43 børn i alderen 6-16 måneder, som blev puttet på forskellige måder. Her viste det sig, at de børn, der blev puttet med ”godnat og sov godt”- metoden ikke havde flere stresshormoner i deres spyt, end de børn der blev puttet med andre metoder havde.

 

LÆS OGSÅ: Amning om natten: Lær dit barn at sove igennem

Twelve hours sleep twelve weeks old

Forfatteren bag bogen “Twelve Hous’ Sleep by Twelve Weeks Old” amerikanske Suzy Giordamo har opfundet en metode, som hun mener vil få alle babyer til at sove 12 timer om natten og tre timer om dagen fra de vel at mærke er 12 uger gamle. 

Giordamo, der er søvnspecialist, ”babycoach” og selv mor til fem, har opfundet en guide, hvor man de første otte uger fører en slags dagbog over, hvornår baby sover og spiser. Derefter laver man et skema baseret på barnets vaner, som så skal følges – men barnet skal som udgangspunkt kun spise hver 4. time. Langsomt kan tiden mellem hvert måltid så øges, så baby vænner sig til at spise mere på én gang og ikke spise så ofte. På den måde vil barnet gradvist også vænne sig til ikke at skulle have mad om natten – og derfor ikke vågne.

I metoden indgår også det, som Suzy Giordamo kalder for ”Limited-Crying Solution”, hvor barnet efter de 12 uger selv skal lære at finde ro, hvis det vågner. Det betyder, at metoden opfordrer til, at man lader sit barn ligge i vuggen/sengen 3-5 minutter, inden man går ind til ham eller hende – selv hvis der er gråd involveret.

Netop denne del finder mange forældre svær, ligesom at metoden også kritiseres for, at det er meget individuelt, hvor ofte babyer har brug for mad – og at det derudover er de færreste babyer, der kan sove 12 timer i træk så tidligt.

For dem hvor metoden omvendt virker, er 12 timers søvn i træk selvsagt en gave.

 

LÆS OGSÅ: Sådan lærer du at putte dit barn ude til jul

Helens bog om søvn

Dette er mere en rådgivende bog om søvn, end den er en decideret metode – men bogen er blevet en klar bestseller herhjemme. Bag bogen står den populære netsundhedssplejerske Helen Lyng Hansen, som rådgiver forældre i forhold til alt mellem himmel og jord – og så er hun forfatter til en lang række bøger om børn.

Præmissen i denne bog er at lære at forstå ens babys udvikling, søvnmønster og tryghedsbehov og agere ud fra det – hele tiden ud fra tesen om, at tryghed er vejen frem, og at børn ikke skal græde sig selv i søvn, og netop dette aspekt finder mange forældre kærligt og omfavnende.

Bogen indeholder også forskellige facts om børn og søvn, ligesom at den også har et afsnit dedikeret til tvillingeforældre. På sin hjemmeside kalder Helen Lyng Hansen bogen for ”en nødhjælp til trætte forældre, som vises vejen til at få sovende, trygge børn – og til selv at få lukket øjnene”. 

Kilder: Today.com, tammygold.com, gucca.dk, sundhedsguiden.dk, netsundhedsplejerske.dk