risalamande
Desserter

Risalamande - den sunde

Skal du stå for risalamande i år, kan du overraske dine gæster med en lidt lettere version end den traditionelle. Denne er uden fløde og sukker og med vodka! Som dog kan udelades, hvis du ikke er til alkohol.

Sund risalamande 6-8 personer

 
DET SKAL DU BRUGE TIL RISALAMANDE
grødris + mælk (til grød)
1 dåse fuldfed kokosmælk
vaniljepulver
stevia
100 g mandler, hakkede
citronsaft
 
KOMPOT
15 svesker, bløde
50 g brombær
vaniljepulver
kanel
4 spsk. vodka
evt. makroner som topping
 
PRØV OGSÅ: Klassisk risalamande med hjemmelavet kirsebærsauce
 

Opskrift - sådan laver du risalamande – dagen før

 
Kog risengrøden efter anvisningen på pakken. Sæt kokosmælken på køl minimum seks timer før brug, så alt mælkevandet trækkes ud af det fede.
 

Opskrift - sådan laver du risalamande – på dagen

 
1. Lav ”kokosskum” ved at hælde mælkevandet fra den fede kokosmælk. Pisk det sammen med vanilje og stevia som med almindelig flødeskum (du kan dog ikke opnå samme konsistens). Vend kokosskummet i grøden sammen med mandler. Anvend vanilje og stevia efter smag. Tilsæt citronsaften.
 
2. Kompot: Kog svesker og brombær i ca. 20 minutter med vanilje og kanel, så det bliver til en masse. Tilsæt vand efterhånden. Skru ned, og tilsæt vodkaen halvvejs, og lad det simre. (Tilsæt bare lidt af smagsgiverne og vodkaen ad gangen, og smag til efterhånden).
 
TIP: Vodkaen kan sagtens erstattes af en mørk rom, likør eller andet. Hvis sveskerne ikke er bløde nok kan de lægges i vand i 30 minutter. Jeg lagde bare mine i vand, men her kan man godt vælge at lægge dem i blød i mørk rom, hvis det er det man vælger at bruge. Hvis du slet ikke ønsker alkohol, så udelader du det. Jeg valgte at bruge det, fordi det giver en god skarphed til både fedmen og sødmen.
 
Professionsbachelor i ernæring og sundhed Simone Kroman fra sundhedssitet Carrotstick.dk, der har udviklet opskriften
 
PRØV OGSÅ: Tryl en rest risengrød om til de lækreste klatkager og servér med en krydret appelsinmarmelade. Få opskriften her