https://imgix.femina.dk/media/billeder/2013/november/pernillemelsted-prim.jpg
Selvudvikling

Hvad Beyoncé kan lære dig om skyggearbejde

25. februar 2014
af Forfatter, foredragsholder og shadow coach Pernille Melsted
Foto: Robin Skjoldborg
Sangerinden Beyoncé er privat en ganske genert dame. Men ikke på scenen. Her finder hun sit alter ego, Sasha Fierce, frem. Hun er aggressiv og fremme i skoene. Strategien er klog, siger Pernille Melsted. Og den kan også bruges af dig.

When I'm onstage I'm aggressive and strong and not afraid of my sexuality. The tone of my voice gets different, and I'm fearless. I'm just a different person.

Sådan har den amerikanske sangerinde Beyonce sagt [i et interview i Daily Mail, UK] om sit alter-ego Sasha Fierce. Beyonce har selv navngivet hende, skabt hende - for at sætte sig selv fri på scenen.

OM PERNILLE MELSTED

Pernille Melsted er forfatter og coach og foredragsholder med speciale i skyggearbejde. Hun er uddannet af, har undervist hos og haft et tæt, personligt samarbejde med Debbie Ford i mange år.

Pernille skriver i øjeblikket på en bog om skyggearbejde, som udkommer i starten af det nye år og afholder Debbie Fords anerkendte workshop The Shadow Process på dansk i København den 17.-19. Januar, 2014.

Få Pernilles 16 siders gratis guide til skyggearbejde på www.pernillemelsted.com.

I turn into Sasha. I wouldn't like Sasha if I met her off stage. She's too aggressive, too strong, too sassy, too sexy! I'm not like her in real life at all. I'm not flirtatious and super-confident and fearless like her.

I created Sasha Fierce as my stage persona ... so that when I go home, I don't have to think about what it is I do.

Sasha isn't me. The people around me know who I really am. It's a way for me to differentiate what I do onstage from who I really am.

Beyonces strategi er klog - og du kan også bruge den.

Beyonce har altså bevidst skabt sin scene-persona. En persona, der er anderledes end den hun er, når hun er privat. En persona, hun kan hive ud af skabet, når hun har brug for hende.

Se, dét er smart.

I skyggearbejde bruges denne 'teknik' meget, altså det at - bevidst - lege med og udforske en såkaldt 'delpersonlighed'.

(Delpersonlighed er et begreb som stammer fra Roberto Assagiolis Psykosyntese og den jungianske psykologi).

Vi rummer alle en myriade af delpersonligheder - forskellige stemmer, karakterer, indre psykologiske kræfter, som ofte ligger i modstrid med hinanden. Den blide og den barske, den generte og den flamboyante, den underspillede og den overspillede osv.

Hvem bor inde i dig?
Du kender det sikkert godt - at du ikke bare har ét jeg, men mange. Mange små mænd og damer, der bor inden i dig, og hver taler med deres egen stemme, har deres egne behov, ønsker og udtryksformer.

En af dem (Fitness Fie) siger fx at du skal løbe en tur, mens en anden (Hedonistiske Hanne) trygler om et stykke chokoladekage mere. Eller er det bare mig, der kender de to?

Enhver delpersonlighed rummer sin modsætning (skygge) - og vi kan bruge den bevidste leg og eksperimenteren med vores delpersonligheder til at sætte os selv fri, til at udfolde os, til at bryde grænser, til at vokse og udvikle os.

Hvis vi forbliver voldsomt identificeret med vores persona (det ansigt vi viser verden udadtil), kan vi hurtigt (eller langsomt) komme til at føle os fastlåst og begrænset.

Forskellen på Beyoncé og Britney
Beyonce er en sød, glad, smilende, høflig og lidt genert pige fra Texas. Men hun er også alt muligt andet.

Og hvis ikke hun havde skabt Sasha Fierce som sin scenepersonlighed, havde hun muligvis enten mistet sin passion for at optræde eller 'lavet en Britney Spears'.

Britney Spears forsøgte - muligvis presset af både management og pladeselskab - at fastholde det uskyldige, søde, lille-pige image, hun blev kendt for som teenager.

Problemet var bare, at hun jo også (selvfølgelig!) var meget mere og andet end det. Hun blev ældre. Hun var ikke længere en en-dimensional, sukkersød, uberørt pop-prinsesse.

Oops I did it ...

Og da hun ikke længere kunne bære den massive projektion ('perfekt og uskyldig') havde hun intet andet valg, end at barbere alt håret af og gå amok i syndig vildskab i en periode.

Skyggen tog, så at sige, over.

Og det er det skyggen gør. Når vi holder den nede. For længe.

Sasha kan pakkes ud og ind
Det er derfor Beyonces strategi er klog. For her er det Beyonce selv, der vælger - bevidst, vågent, voksent - at give andre sider af sin personlighed plads. På en sund måde. Som hun selv siger; når koncerten er slut, bliver Sasha Fierce pakket ned igen.

Og det er Beyonce, der pakker hende ned og ud - efter behov. Sasha Fierce er ikke et farligt, utilregneligt spøgelse, der kan fare op på upassende tidspunkter og lave ravage i Beyonces liv. Hun er en accepteret og anerkendt delpersonlighed, som er under kontrol.

Hvad kan DU lære af Beyonce?
Du kan lære at bruge dine egne delpersonligheder konstruktivt. Og bevidst.

Måske ville det være hensigtsmæssigt for dig at skabe en persona, du kan hive frem, når du går til jobsamtale. En der er selvsikker, frygtløs og ambitiøs.

Eller hvad med en dating-persona? Sådan en, der ikke er bange for at flirte, tage initiativ og være lidt fræk. Eller måske en, der er stille, tilbageholdende og kærlig?

Sådan gør du!

1) Overvej i hvilke situationer, du kunne tænke dig at have friheden til at opføre dig anderledes, end du normalt gør (fx på jobbet, som forælder, som kæreste, til fest)

2) Identificér en rollemodel eller skab en persona til hver af disse scenarier.

3) Skriv de egenskaber ned, der karakteriserer denne persona.

4) Giv din persona et navn (som er anderledes end dit eget) Fx Ambitiøse Anna, Score Kaya, Omsorgsfulde Ole osv.

5) Brug dine personaer/delpersonligheder efter behov. Leg med dem. Giv dem plads.

Dette er ikke falskt. Det er derimod en ærlig måde at vise dine mange ansigter på.

Og hey! Hvis du er meget krea, kan du lave en lille collage med billeder af hver af dine delpersonligheder - fx på bagsiden af et postkort eller et A4-ark. Go crazy.

God fornøjelse!

Pernille

Læs også