Offline
Selvudvikling

3 kvinder tester: Kan vi være offline i en uge?

Mange af os kan ikke leve uden at være online. Men det betyder, at vi glemmer at være offline. I jagten på at finde balancen mellem de to poler har tre kvinder fået den ultimative opgave: At være helt offline i en uge. Læs her, hvordan det gik.

3 kvinder gik offline i en uge

Regler for forsøget:

- Du skal være offline i en uge.

- Du må ikke bruge apps på din smartphone, tjekke mails, streame TV eller på andre måder være koblet på internettet.

- Du må gerne foretage telefonopkald, sende sms’er og se almindeligt flow-TV.

- Du må gerne være online i din arbejdstid – men arbejdstid er ikke at besvare arbejdsrelaterede mails klokken 22 om aftenen, når børnene er lagt i seng.

Lindi Winkel, 35 år. Mor til Storm på to. Arbejder som social media manager.

Før forsøget

Hvor meget tid i løbet af en dag er du online?

– Vi Netflix’er den ret meget derhjemme. Hvis vi kun taler Facebook, sociale medier og nyheder, så er det nok en times tid.

Hvornår er du online?

– Efter at min søn er lagt i seng ved 19.30-tiden – og ja, hvorfor egentlig? Jeg bilder mig ind, at jeg slapper af med at læse nyheder og tjekke Facebook. Men jeg har også en idé om, at min hjerne ville slappe mere af med en god bog. Eller ved at glo lidt ud i luften. Vi har talt om ”mikro”kedsomhed derhjemme, hvor alle pauser bliver fyldt med online-et-eller-andet, og hvad det egentlig gør ved hjernen, at den konstant underholdes af noget udefrakommende. Ikke at det så afholder mig fra at være online. Gak egentlig.

Hvorfor vil du være offline?

– For at finde ud af, hvor meget det egentlig fylder – og hvad jeg fylder i den tid, der bliver tilovers, når ”online”tingen bliver trukket ud af regnskabet.

Hvad bliver det sværeste?

– Ikke at tjekke arbejde, må jeg indrømme. Og ikke at streame TV-serier. Og ikke at lytte til podcasts. Og ...

Selvvurderet stressniveau, 1-10: 2.

Efter forsøget

Lykkedes det?

– Ja, ret godt. Et par gange glemte jeg det og kom til at sende en snap til min søster, før det gik op for mig, at det også er at være online. En enkelt gang googlede jeg en opskrift – fordi jeg simpelthen ikke havde opskriften andre steder.

Hvad har været det nemmeste?

– Ikke at være på sociale medier. Det savnede jeg ganske enkelt ikke.

Det sværeste?

– Jeg havde mest tænkt på ren surfing, når jeg tænkte på at skulle være offline, men det er virkelig gået op for mig, hvor meget der er online, som ikke er sociale medier eller nyhedssites. Ikke at kunne tjekke Google Maps på en lang køretur, høre P1 om morgenen. Ikke at kunne tjekke vejret. Ikke at kunne ordne bank-ting fra computeren hjemmefra. Det er virkelig gået op for mig, hvor mange funktioner der er online i dag.

Har du fået nogen åbenbaringer?

– Det er virkelig gået op for mig, i hvilken udstrækning mit liv er ONLINE. Når jeg skal have svar fra lægen, er det online. Når jeg skal tjekke, om en butik har åbent, er det online. Når min søns vuggestue kommunikerer, er det via en app. Når jeg skal ordne bank-ting, er det sgu også online. Mange praktiske ting er på nettet, og hvor er det bare praktisk, at så meget information er lige ved hånden ... men det gør det endnu vigtigere at sortere og være opmærksom på, at online ikke går hen og bliver en tilstand. Vi skal huske at kigge op og ud!

Stressniveau, 1-10: 2.

LÆS OGSÅ: 12 ting, du kan lave offline

Sandy Dalum, 51 år. Mor til Anne på 26 og Jonas på 22. Afdelingsleder.

Før forsøget

Hvor meget tid i løbet af en dag er du online?

– Tre-fire timer, inklusive streamingtjenester.

Hvad bruger du primært din onlinetid på, når du har fri?

– Streamingtjenester, Facebook, netbank, nyheder, magasin-apps og arbejdsmails.

Hvorfor vil du gerne være offline?

– For at udfordre mig selv. Jeg bruger nettet rigtig meget og tænker derfor, det vil være interessant at opleve forskellen ved at være offline. Giver det mere tid til andre former for aktiviteter, og hvilken betydning har det, at jeg ikke tjekker arbejdsmails om aftenen?

Stressniveau, 1-10: 5.

Efter forsøget

Lykkes forsøget?

– Ikke 100 procent. Der var et tidspunkt, hvor jeg havde behov for at gå online, da vi står for at planlægge ferie, som jeg skulle søge informationer til. Herudover havde jeg på et tidspunkt brug for at besvare et par mails og tilgå min arbejdskalender.

Hvad har været det nemmeste?

– At undgå Facebook. Jeg havde forventet, det ville blive svært ikke at benytte tjenesten, men det har faktisk ikke været.

Og sværeste?

– At være underlagt en restriktion har været vanskeligt at håndtere, når muligheden rent faktisk er til rådighed. Samtidig er internettet ikke alene forbundet med underholdning og adspredelse. Det er et helt nødvendigt redskab i uendelig mange sammenhænge, og hvor det dog besværliggør mange sider af livet ikke at kunne gå på. Det drejer sig f.eks. om at tilgå arbejdsmails og kalender efter arbejdstid, hvilket helt sikkert har været den største forskel i forhold til at være offline i en uge. Men også bookning af tider og betaling af regninger bliver kompliceret.

Hvilken betydning fik det, at du ikke kunne tjekke arbejdsmails om aftenen?

– Det var faktisk lidt belastende. Jeg har en kalender, som er hårdt booket med møder for tiden, hvorfor jeg ofte først har tid til at tjekke mails om aftenen.

Vil du fortsætte med at være offline?

– Nej – bestemt ikke, men det har fået mig til at reflektere over, hvor meget jeg egentlig er online – ikke mindst i forhold til at være på. Det vil sige behovet for at tjekke mails uden for arbejdstid og gå på Facebook – og nødvendigheden heraf.

Stressniveau, 1-10: 8. (Det er lidt vanskeligt at afgøre, om det er forbundet med forsøget, men det skyldes nok, at det har været vanskeligere for mig at bryde vaner og underlægge mig begrænsninger, end jeg havde forestillet mig).

LÆS OGSÅ: 6 tips: Sådan lykkes du med at være offline

Camilla Kjems, 43 år. Mor til Hugo, 17, Buster, 11 og Roberta på seks år. Chefredaktør.

Før forsøget

Hvor meget tid i løbet af en dag bruger du på at være online?

– Det varierer meget. Men tæller vi Netflix, arbejde om aftenen og Candy Crush med, vil jeg skyde på tre timer.

Hvad bruger du din onlinetid på, når du har fri?

– Arbejde, onlinenyheder, Facebook, Instagram og Netflix.

Hvornår er du primært online?

– Hele tiden, on and off. Men primært om aftenen, når ungerne sover.

Stressniveau, 1-10: 4.

Efter forsøget

Lykkes det at være offline?

– Ja, stort set! Nogle enkelte gange faldt jeg i, fordi jeg simpelthen ikke kunne andet! Den ene gang, fordi jeg skulle lave en dressing til en thaisalat og blev nødt til at google opskriften. Den anden gang, fordi jeg skulle mødes med en veninde og måtte have fat i hende for at aftale tid og sted. Da det er et forholdsvis nyt bekendtskab, har jeg endnu ikke hendes mobilnummer, da vi altid kommunikerer via Messenger.

Hvad har været det nemmeste?

– Jeg har faktisk stornydt at have mine aftener igen! Det føltes som en lettelse, når børnene var puttet, at have flere timer foran mig til fri afbenyttelse! Det har de sådan set altid været, men det slog mig, hvor stressende trangen er til hele tiden at tjekke, om man er gået glip af noget online.

Og det sværeste?

– Ikke at kunne google noget, når jeg havde brug for en opskrift eller et svar. Men også at undvære Netflix og podcasts.

Har du fået nogen åbenbaringer?

– At flow-TV faktisk kan være berigende! Jeg ser det normalt aldrig, men gjorde det et par aftener, hvor jeg trængte til at se nyheder. Her fik jeg zappet forbi et indslag om en bornholmsk amatørarkæolog, der netop havde gjort århundredets fund på en mark i Østerlars. Vildt spændende – og noget, jeg aldrig ville have set, hvis ikke det var for flow-TV. Verden bliver i virkeligheden ekstremt snæver og ”smalt designet”, når man altid kun vælger on demand og ikke bliver overrasket af ny viden, man aldrig selv ville opsøge.

Stressniveau, 1-10: 2.

4 gode apps til at blive bevidst om dit online forbrug:

Moment måler dit smartphoneforbrug ned til mindste detalje. Du kan indtaste, hvor meget tid du må bruge med din telefon om dagen, og appen vil give dig en notifikation, når din skærmtid er opbrugt. Findes i App Store.

BreakFree fungerer lidt på samme måde som Moment. Desuden får du en ”afhængighedsscore”, som beregnes ud fra dit skærmforbrug. Jo lavere score, jo bedre. Findes i App Store og til Android.

Flipd er til dig med et ambitiøst mål om at lægge telefonen fra dig. Flipd låser din telefon i et bestemt tidsrum, og når den først er låst, kan du ikke åbne den igen. Fås til Android.

Forest fungerer som et spil, hvor du planter et træ. Træet lever og vokser, når du lader din telefon være i fred. Målet er, at du til sidst har lavet din egen skov, hvor hvert træ repræsenterer tid væk fra din telefon. Findes i App Store og Google Play.