https://imgix.femina.dk/media/article/1503_laer_at_rydde_op.jpg
Stil

Guide: Den magiske metode til at få ryddet op

19. januar 2015
Redigeret de. 21. september 2018 (udgivet første gang den 19. januar 2015) - af redaktionen, foto: Camilla Hey
Hvis dine skuffer og skabe bugner af ting, og du ikke kan få plads til tøjet i klædeskabet, er det nok på tide at få ryddet ud. Og hvis du tænker, du på søndag vil begynde med kontoret, og weekenden efter tager du fat på stuen, så er det den helt forkerte fremgang.

... I hvert fald hvis du spørger den japanske oprydningsguru Marie Kondo, der er forfatter til bogen ’Magisk oprydning – En simpel, effektiv metode, der én gang for alle fjerner rod’.

I bogen beskriver Marie Kondo sin oprydningsmetode KonMari (hendes kælenavn), og hun påstår, at ’en dramatisk omorganisering af hjemmet medfører tilsvarende dramatiske forandringer i din livsstil og i dit perspektiv. Når du bringer dit hjem i orden, bringer du også dit liv og din fortid i orden’.

LÆS OGSÅ: Hvordan påvirker rod dig? Tag testen her

Kategori frem for placering

KonMari-metoden har den vigtige regel, at man skal begynde med at smide ud – og derefter omorganisere. Og så skal man overveje, hvilken rolle de forskellige ting har i ens liv nu – og om rollen måske ikke er udspillet. Man skal altså anerkende den rolle, børnenes legetøj eksempelvis har haft i ens liv og så lade det slippe med taknemmelighed. For man værdsætter det alligevel ikke rigtigt, når det bare ligger inde i et skab.

Begynd evt. med at rydde op i de lette ting i dit hjem. Det kan f.eks. være tøjet. Og slut så af med de ting, der har affektionsværdi og som er sværere at smide ud.

Ifølge KonMari-metoden er det nemlig også en stor fejl, at man begynder med at rydde op i ét bestemt rum. Man skal hellere tage bøger, tøj, lysestager mv. for sig – altså kategori frem for placering. Hvis vi kun rydder op et sted ad gangen, bliver vi aldrig klar over, hvor mange ting inden for samme kategori vi egentlig har – og derfor ryger vi ind i en negativ spiral, hvor vi kan blive ved med det samme arbejde igen og igen.

LÆS OGSÅ: Sådan får du mere overskud i hverdagen

Find et fast sted til alt

Den næste kæphest i KonMari-metoden er, at man finder et specifikt og fast sted til alt. Ting fra en kategori skal placeres tæt på hinanden – f.eks. skal alt tøjet i klædeskabet og ikke rundt omkring i huset.

Ligeledes skal hvert familiemedlem have deres afgrænsede område til ting. Det betyder, at børnenes legetøj ikke skal flyde i køkkenet, og deres børnebøger skal ikke stå sammen med voksenbøgerne. Børnenes ting opbevares på det aftalte sted – eksempelvis i børneværelset.

Ifølge Marie Kondo vil denne oprydning have en magisk effekt på vores sind, og hun mener, at vores beslutningsevne og selvtillid vokser, når vi har taget stilling til alle ting i vores hjem.

LÆS OGSÅ: Det kan 10 minutters pause gøre for dig

https://imgix.femina.dk/call_to_action/fe_abo_web_8nr_1138x370.png

Læs også